На відміну від термінів існування суб'єктивних прав пресекательние терміни зачіпають лише ті суб'єктивні права, які могли б існувати і далі за умови їх належного здійснення уповноваженою суб'єктом. Всупереч поширеній думці пресекательних строків у цивільному праві не так вже й багато. Крім зазначених вище термінів, до них можна віднести терміни обліку безхазяйного майна (ст. 225 ЦК), зберігання знахідки (ст. 228 ЦК), утримання бездоглядних тварин (ст. 231 ЦК), оголошення порту про намір власника підняти затонуле майно (ст. 108 КТМ), п'ятирічний термін можливого невикористання зареєстрованого товарного знака (ст. 22 Закону РФ «Про товарні знаки, знаки обслуговування і найменування місць походження товарів» від 23 вересня 1992 р.) та деякі інші. Претензійні термін - це термін, протягом якого уповноважених суб'єкт має право, а іноді і повинен звернутися безпосередньо до зобов'язаному липу з метою врегулювання що виник між ними розбіжності до звернення в суд, арбітражний або третейський суд за захистом порушеного права. Встановлення даного правила продиктовано прагненням законодавця скоротити кількість арбітражних та судових справ, зменшити непродуктивні процесуальні витрати і прискорити відновлення порушених цивільних прав у тих випадках, коли обставини справи досить очевидні, між сторонами практично немає суперечки і питання про захист порушеного права може бути вирішене в добровільному порядку . З цією метою закон покладає на порушника цивільних прав обов'язок у письмовій формі повідомити заявника про результати розгляду претензії. В даний час пред'явлення претензії є обов'язковою передумовою для подальшого пред'явлення позову в суд, арбітражний або третейський суд лише у відносинах між організаціями транспорту і зв'язку та їх клієнтурою. Позов, пред'явлений з порушенням претензійної порядку, повертається без розгляду. Що ж до інших суперечок, то питання про заяву претензії або безпосередньому зверненні до суду з позовом,. За загальним правилом, вирішується на розсуд зацікавленої особи. Щодо продукції (товарів, робіт, послуг), призначеної для тривалого користування або зберігання, законом, а також стандартами, технічними умовами або договором можуть передбачатися більш тривалі строки для встановлення кредитором недоліків з наступним пред'явленням постачальнику (продавцю, підряднику) претензійних вимог про усунення цих недоліків або про заміну продукції. Іншими словами, протягом зазначених термінів, які іменуються гарантійними, боржник ручається за безвідмовну службу вироби і зобов'язується за свій рахунок усунути всі виявлені недоліки або замінити виріб. За змістом закону гарантійні строки встановлюються для того, щоб убезпечити покупця (замовника) від прихованих недоліків виробу, які не можуть бути виявлені при звичайному його прийманні, але можуть виявлятися в процесі його використання, зберігання, обробки, експлуатації і т.п.
|